انواع لوله استیل و کاربرد آن

امروزه استفاده از انواع لوله های استیل در صنعت افزایش چشمگیری داشته است. تولید کنندگان بسیاری این نیاز اساسی صنعت را برآورده می کنند. شرکت بارمان فولاد طهرانی نیز یکی از تولید کنندگانی است که در زمینه ارائه خدمات و تهیه و تامین مواد و تجهیزات مورد نیاز پروژه های صنعتی کشور فعالیت می کند. به یک استوانه توخالی که در موارد مختلفی در صنایع و پتروشیمی و دکوراتیو کاربرد فراوانی دارد لوله می گویند. لوله استیل که جنس آن را بیان می کند یکی از موارد پر استفاده در صنایع مختلف است. ویژگی منحصر به فرد لوله استیل ضد زنگ بودن آن است. مقاومت در برابر خوردگی و داشتن استحکام بالا و دوام بیشتر نسبت به انواع دیگر لوله موجب می شود کاربردهای فراوانی داشته باشد. لوله استیل برای ساخت درب استیل، نرده استیل، ساخت محافظ و انتقال انواع محصولات مورد استفاده قرار می گیرد. منظور از انتقال محصولات که از موارد استفاده لوله استیل می باشد برای جابه جا کردن سیالات، پودرها و مواد به شکل جامدات کوچک می باشد. لوله همچنین برای کاربردهای سازه ای استفاده بیشتری نسبت به لوله های توپر دارد زیرا دارای سختی در واحد جرم بیشتری است. در این مطب سعی داریم شما را با ساختار لوله و انواع آن و همچنین موارد کاربرد آن آشنا کنیم. در انتها نیاز مطالبی برای راهنمای خرید لوله به شما ارائه می شود تا بتوانید لوله استیل مناسب با نیازتان انتخاب کنید.

 انواع لوله استیل 01 بارمان فولاد طهرانی

لوله استیل نرده

نوعی از لوله استیل براس استفاده به عنوان حفاظ و نرده استفاده می شود. این نوع لوله در صنعت ساختمان سازی مورد استفاده قرار می گیرد. لوله استیل مخصوص نرده در بازار ایران در انواع مختلفی موجود است. این نوع لوله هم در ایران ساخته می شود و هم می توان از انواع اروپایی و چینی و هندی آن ها استفاده کرد. این نوع لوله به دلیل زیبایی منحصر به فرد و استحکام بالایی که دارد به عنوان حفاظ در مکان های مختلف ساختمان استفاده می شود. هم برای نمای بیرونی ساختمان و هم نمای داخلی می تواند گزینه مناسبی باشد.

لوله استیل درزدار

از انواع لوله استیل که با عنوان درزدار شناخته می شود و برای استفاده در مواد شیمیایی و کارخانه هایی که در حوزه تولید دارو فعالیت می کنند کاربرد فراوانی داشته و همچنین برای کارخانه های تولید مواد غذایی نیز مورد استفاده قرار می گیرد. نام گذاری این نوع از لوله به دلیل نحوه ساخت لوله است. تولید این لوله در دو کشور چین و تایوان صورت می گیرد. برای ساخت این نوع از لوله از جوشکاری استفاده می شود به طوریکه ابتدا مواد اولیه را برش می دهند و سپس از جوش برای اتصال آن استفاده می شود. از انواع لوله درزدار می توان لوله استیل ۳۰۴ و لوله ۳۱۶ را نام برد. نوع دیگر لوله درزدار لوله دابلکس می باشد. انواع مختلف لوله درزدار با توجه به نحوه ساخت و ویژگی های منحصر به فردی که دارند در موارد متفاوتی استفاده می شوند. موارد مصرف لوله های درزدار در خطوط انتقال سیالات پرفشار می باشد.

انواع لوله استیل 02 بارمان فولاد طهرانی

لوله استیل بدون درز

لوله استیل بدون درز دارای انواع مختلف ۳۰۴، ۳۱۶، ۳۲۱، ۳۱۰ و لوله دابلکس است. این نوع از لوله که به نام سیم لس یا مانسمان شناخته شده اند دارای تفاوت هایی در مواد اولیه و همچنین نحوه ساخت با لوله استیل درزدار است. در ساخت این نوع از لوله از جوش استفاده نمی شود و برای تولید آن مقاطع فولادی مانند شمش استفاده شده که با استفاده از حرارت و کشش و دیگر موارد به شکل لوله در می آیند. از نظر کیفیت می توان گفت لوله استیل بدون درز از نوع درزدار آن در سطح بالاتری قرار دارد. به دلیل استفاده نکردن از جوش در ساخت این نوع از لوله نمی توان در قطرهای بالا نسبت به تولید آن اقدام کرد.لازم به ذکر است که قیمت لوله استیل بدون درز از لوله درزدار بیشتر می باشد.

همانطور که گفته شد لوله های استیل ۳۰۴ و ۳۱۶ و دابلکس در دو مدل بدون درز و درزدار ساخته می شوند. تفاوتی که در نوع ۳۰۴ و ۳۱۶ آن وجود دارد مربوط به درصد مواد به کار رفته در آن است. در نوع ۳۰۴ ۱۸ درصد کروم و ۸ درصد نیکل موجود است، اما در نوع ۳۱۶ ۱۶ درصد کروم و ۱۰ درصد نیکل و ۲ درصد نیز مولیبدن است. مولیبدن جهت مقاومت در برابر خوردگی به آن اضافه می شود. نکته قابل توجه این است که انواع لوله استیل که نیکل در ساخت آن ها استفاده شده است جذب آهنربا نمی شوند که لوله های سری ۳۰۰ از این دست هستند. لوله استیل سری ۴۰۰ که فاقد نیکل هستند و فقط کروم در ساخت آن ها استفاده شده است به راحتی جذب آهنربا می شود.

نامگذاری انواع لوله استیل طبق انجمن آهن و فولاد آمریکا که با نام اختصاری AISI شناخته می شود طبق سری ساخت و مشخصات فیزیکی و شیمیایی آن ها صورت می گیرد.

 

ویژگی های لوله استیل

ویژگی های لوله استیل از دوجهت عمومی و اختصاصی مورد بررسی قرار می گیرد. انواع لوله استیل دارای خواص و ویژگی های مشترکی هستند که به اختصار می توان به مواردی از آن ها اشاره کرد. ضد زنگ بودن، ضد خوردگی در آب و هوای مرطوب، ضد خوردگی در آب دریا، عدم تغییر رنگ، مقاومت بالا، دوام بسیار بالا، قابلیت بازیافت، راحتی در تعویض، مقاومت در برابر دماهای بسیار بالا و بسیار پایین از ویژگی های مشترک لوله استیل در انواع مختلف می باشد.

لوله استیل را با ویژگی های منحصر به فرد و اختصاصی که در زیر شرح می دهیم را می توانید بشناسید. این ویژگی ها در سه دسته مختلف ابعاد، ضخامت و وزن قرار می گیرند.

ابعاد یا اندازه لوله استیل طبق شماره های اسمی یا NPS از یکدیگر متمایز می شوند. این شماره های NPS برای لوله های کوچکتر و لوله های با قطر بزرگتر متفاوت است. این شماره برای انواع مختلف منحصر به فرد بوده و طبق قطر خارجی در نظر گرفته می شوند. به دلیل ضخامت متفاوت انواع لوله استیل قطر داخلی آن ها متفاوت است.

ضخامت نیز از ویژگی های بسیار مهم برای توصیف لوله است. ضخامت لوله نسبت مستقیم با استحکام و پایداری دارد. زیرا پایداری و استحکام یک لوله است که مشخص می کند برای چه مواردی از آن استفاده شود. ضخامت طبق فرمول طراحی برای ضخامت، فشار و تنش مجاز محاسبه می شود. زمانی که عدد schedule یا ضخامت لوله بالاتر باشد یعنی ضخامت لوله بیشتر است و طبق ضخامت می توان قطر داخلی را تعریف کرد.

وزن لوله در نهایت با مشخص شدن قطر و ضخامت تعیین می شود. هرچقد ضخامت و قطر بیشتر باشد مسلما عدد مربوط به وزن لوله نیز افزایش پیدا می کند.

با در نظر گرفتن این ویژگی ها می توان موارد استفاده لوله را مشخص کرد.

 

 

انواع لوله استیل 03 بارمان فولاد طهرانی

لوله های استیل در چه قسمت هایی کاربرد دارد؟

همانطور که گفته شد با توجه به ویژگی های ساختاری لوله استیل می توان کاربرد و موارد استفاده آن را مشخص کرد. نوع استیل به کار رفته در ساخت این لوله ها مستقیما می تواند به موارد مصرف آن ها مربوط شود. کاربرد لوله استیل در صنعت به حدی است که می توان گفت درصد بالایی از صنایع از آن استفاده می کنند. استفاده در سیستم های آبرسانی و تصفیه فاضلاب و تصفیه آب، استفاده در پالایشگاه نفت و گاز، تولیدات دارو و مواد غذایی، گرفتن سختی آب و فشرده سازی هوا توسط نوع ۳۰۴ لوله استیل، انتقال آب دریا، استفاده در حمل و نقل، به عنوان عناصر پی های ساختمانی، گارد ریل از موارد کاربرد انواع لوله استیل است که به طور مختصر شرح داده شد.

راهنمای خرید لوله استیل

همانطور که گفته شد لوله استیل دارای ویژگی هایی است که کاربرد و موارد استفاده از آن را مشخص می کند. در سایت شرکت بارمان فولاد طهرانی می توانید لیست تمام محصولات از جمله لوله استیل را مشاهده کرده و بعد از پیدا کردن لوله با مشخصات و ویژگی های مد نظرتان اقدام به ثبت سفارش کنید. در نظر داشته باشید که قیمت انواع لوله استیل در این شرکت با توجه به کیفیت خوب آن بسیار متناسب است. شما می توانید بعد از مشاهده محصولات و لیست قیمت های آن با برقراری تماس درخواست خرید خود را اعلام کنید و سپس پیش فاکتور که شامل مشخصات و ویژگی های محصول شما اعم از ابعاد و اندازه و ضخامت و وزن می باشد برای شما صادر می شود. بعد از اطلاع از شرایط پرداخت و تسویه و انجام آن محصولات درخواستی شما توسط شرکت بارمان فولاد طهرانی بارگیری شده و ارسال می شود. قابل ذکر است که تمام قیمت ها مرتبا در حال بروز رسانی است.

انواع لوله استیل 04 بارمان فولاد طهرانی

نتیجه گیری

با توجه به ویژگی های منحصر به فرد لوله های از جنس استیل امروزه کاربرد فراوانی در صنعت دارند و تولید کنندگان بسیاری سعی دارند این نیاز صنایع را برآورده سازند. شرکت بارمان فولاد طهرانی نیز یکی از تولیدکنندگان با تجربه ای است که مدت طولانی است در زمینه ارائه خدمات و تهیه و تامین مواد و تجهیزات مورد نیاز پروژه های صنعتی کشور فعالیت می کند. کسانی که می خواهند به خرید انواع لوله استیل اقدام کنند باید اطلاعاتی در زمینه انواع لوله استیل و مشخصات منحصر به فرد هرکدام به دست آورده و از کاربرد و موارد مصرف آن مطلع شوند. بنابراین سعی کردیم در این مطلب اطلاعات مفیدی در زمینه انواع لوله استیل و ویژگی ها و موارد استفاده آن در اختیار شما قرار دهیم. در پایان نیز راهنمای کوتاهی برای کسانی که قصد خرید لوله استیل با کیفیت و قیمت مناسب دارند ارائه کردیم. بعد از مشاهده لیست محصولات و قیمت های روز آن از سایت بارمان فولاد طهرانی می توانید درخواست خود را به صورت تلفنی یا اینترنتی ثبت کنید تا توسط این شرکت بارگیری و ارسال شود.